loading...
کانون گرگان دانلود
پیام خوش آمدگویی
به وبلاگ کانون گرگان دانلود خوش آمدید کانون گرگان دانلود مکانی برای اوقات فراغت شما www.javanzaman.rozblog.com /// www.javanzaman.r98.ir/// www.javanzaman.rzb.ir
توضیحات وبلاگ
عکس ,فیلم سانسورشده,موزیک,آهنگ و هرچی که دلتون بخواد....فقط برای شما...وبه خاطر شما...فقط وفقط در سایت کانون گرگان دانلود...اوقات فراقت را با ما پر کنید....
بنر وبلاگ

jadidadl.rozblog.com

admin بازدید : 95 یکشنبه 21 مهر 1392 نظرات (0)

اگرسخت از خواب بیدار می‌شوید...

همه ما صبح‌ها برای بیدار‌شدن احتیاج به کمک داریم. برای بعضی‌ها صدای بلند زنگ ساعت می‌تواند مفید باشد و بعضی دیگر هم تا یک فنجان بزرگ قهوه غلیظ ننوشند، نمی‌توانند خود را از بستر گرم و نرم رختخواب خود رها کنند.

 

همه ما صبح‌ها برای بیدار‌شدن احتیاج به کمک داریم. برای بعضی‌ها صدای بلند زنگ ساعت می‌تواند مفید باشد و بعضی دیگر هم تا یک فنجان بزرگ قهوه غلیظ ننوشند، نمی‌توانند خود را از بستر گرم و نرم رختخواب خود رها کنند. تقریبا 62 درصد از مردم بین 15 دقیقه تا یک ساعت، زمان احتیاج دارند تا به‌طور کامل هوشیاری خود را به دست بیاورند و آماده انجام کارهای روزانه شوند. اما چرا اینگونه است؟ ما سعی کردیم با کمک تعدادی از بهترین متخصصان علوم خواب به این سوال پاسخ دهیم که چرا برای تعدادی از مردم بیدار شدن از خواب سخت‌ترین کار جهان است و چگونه می‌توانید با انجام تغییرات بسیار ساده این سختی را کم کنید.


چرا نمی‌خواهم از رختخواب خارجشوم؟

اگر شما هم هنگام صبح با سختی از خواب بیدار می‌شوید و با تمام وجود آرزو می‌کنید که کاش یک ساعت دیگر می‌توانستید در تختخواب خود بخوابید، باید به‌دنبال 2 دلیل اصلی بگردید.

1- در مرحله اول به احتمال بسیار زیاد دچار کمبود خواب هستید و در طول شب گذشته کمتر از میزان توصیه شده توسط کارشناسان یعنی بین 7 تا 8 ساعت خوابیده‌اید.

2- دلیل دوم هم می‌تواند به هم خوردن ریتم طبیعی بدن شما باشد. بدن انسان به‌شدت به یکنواختی و برنامه‌ریزی علاقه دارد. علت بسیاری از خستگی‌ها هنگام صبح این است که ما برای خواب خود برنامه مشخصی نداریم.

یعنی در ساعت مشخصی به رختخواب نمی‌رویم و در زمان مشخصی هم از خواب بیدار نمی‌شویم. این در حالی است که بدن انسان یک ساعت طبیعی بسیار دقیق دارد که از چند ساعت قبل از بیدار شدن به‌تدریج بدن را برای این کار آماده می‌کند. این حالت را می‌توان با روشن شدن کامپیوتر مقایسه کرد. زمانی که دکمه روشن‌شدن کامپیوتر خود را فشار می‌دهید برای مدتی صداهایی از داخل آن می‌شنوید.

سرانجام زمانی که کامپیوتر مراحل آماده‌سازی‌ خود را طی کرد، تصویر ویندوز روی مانیتور نمایش داده می‌شود. بدن انسان هم هنگام بیدار‌شدن شرایطی مشابه با این کامپیوتر دارد و اگر مراحل آماده‌سازی‌ به درستی انجام نشود آن‌گاه کسالت، خستگی، خواب‌آلودگی و حتی بیماری به سراغ فرد می‌آید.

از چند ساعت قبل از بیدار شدن خواب انسان سبک‌تر می‌شود، دمای بدن به‌تدریج بالا می‌رود و هورمون‌هایی مانند هورمون استرس در بدن تزریق می‌شوند که انرژی لازم را برای بیدار شدن از خواب فراهم می‌کنند. اما اگر خوابیدن و بیدار شدن شما نظم خاصی نداشته باشد، بدن نمی‌تواند زمان بیدارشدن را تخمین بزند و مراحل آماده‌سازی‌ به درستی انجام نمی‌شود.

البته اگر تا‌کنون خواب منظمی نداشته‌اید، خیلی نگران نباشید زیرا به راحتی می‌توان ساعت داخلی بدن را تنظیم کرد. اگر هر شب در یک ساعت مشخص به رختخواب بروید و زنگ ساعت کنار تخت‌تان را حتی در روزهای تعطیل روی یک ساعت مشخص تنظیم کنید بعد از چند هفته بدن شما تنظیم می‌شود و مانند ساعت کار می‌کند.

دقیقا به همین دلیل است که بعضی از مردم همیشه 5 دقیقه قبل از به صدا درآمدن زنگ ساعت از خواب بیدار می‌شوند. فعالیت‌های بیولوژیکی در این افراد به‌خوبی تنظیم شده است و بدن آن‌ها درست راس ساعت مشخص از خواب بیدار می‌شود.


دوباره نخوابید!

تقریبا همه ما بعد از شنیدن صدای زنگ ساعت، دکمه روی آن را فشار می‌دهیم تا بتوانیم بین 10تا 20دقیقه دیگر بخوابیم اما به اعتقاد کارشناسان، این بدترین کاری است که می‌توان انجام داد. علت این موضوع را باید در نیاز بدن به ساعات قبل از بیداری جست‌وجو کرد که در آن ما برای بیدار شدن از خواب آماده می‌شویم. در حین ساعات آماده‌سازی خواب انسان سبک‌تر می‌شود تا بتواند راحت‌تر از خواب بلند شود اما اگر شما بعد از بیدار شدن،دوباره بخوابید، ممکن است خواب شما عمیق شده و باز هم به مراحل قبل از آماده‌سازی‌ بازگردید. همان طور که می‌‌دانید قرار نیست حین خواب عمیق از خواب بیدار شوید بلکه خواب شما باید به‌تدریج سبک شده و سپس در مرحله آخر آماده‌سازی چشمان خود را باز کنید.


کله سحر، مواظب باشید

تغییر حالت از خواب به بیداری وضعیت بسیار استرس‌زا و پرفشاری را برای بدن فراهم می‌کند. با این‌که شما هنگام خواب کاملا بی‌حرکت و آرام هستید اما تغییرات زیادی در بدن شما در حال رخ دادن است. برای مثال دمای بدن‌تان به‌تدریج کاهش پیدا می‌کند و فشار خون‌تان کم می‌شود. زمانی که فردی بیدار می‌شود، بدن او به‌طور ناگهانی احتیاج به فعالیت بیشتری دارد. به همین دلیل قلب باید شدیدتر از قبل شروع به کار کند و جریان خون در بدن سرعت بگیرد. در حقیقت بدن برای آن‌که خود را با این تغییرات وفق دهد احتیاج به زمان دارد و درست به همین دلیل است که اکثر حملات قلبی هنگام صبح رخ می‌دهند. اگر یک لخته کوچک در رگ‌های خونی شما قرار گرفته باشد، افزایش فشار خون بعد از بیداری ممکن است باعث حرکت آن به بخش‌های حساس شده و خطر ابتلا به سکته مغزی یا حمله قلبی را افزایش دهد.


بگذارید بچه‌های‌تان بخوابند

چرا بعضی از نوجوانان با تمام وجودشان می‌خواهند تا قبل از ظهر در رختخواب خود باشند؟ پدر و مادرها نباید فرزندان خود را تنبل فرض کنند بلکه باید بدانند که فرزندان آن‌ها واقعا در این سنین احتیاج به خواب بیشتر دارند. در بدن آن‌ها تغییرات فیزیکی، هورمونی و احساسی بسیاری در حال انجام است و با خوابیدن سعی می‌کنند خود را با این تغییرات وفق دهند. ترشح هورمون‌های جنسی مانند تستوسترون و پروژسترون در دوران بلوغ افزایش پیدا می‌کند که می‌تواند تنظیم ساعت طبیعی بدن را به هم بزند. خوابیدن هنگام صبح نه تنها نشانه تنبلی نوجوانان به حساب نمی‌آید بلکه کارایی دانش‌آموزان در مدرسه را بیشتر می‌کند و باعث می‌شود آن‌ها نمرات بهتری کسب کنند. چندی پیش دانشمندان تحقیقاتی انجام دادند و متوجه شدند، دانش‌آموزان مدارسی که ساعت کاری آن‌ها از 10 صبح آغاز می‌شود، عملکرد بسیار بهتری دارند و نمرات بالاتری کسب می‌کنند. خواب خوب قدرت تمرکز، یادگیری و حافظه انسان را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود مهارت‌های دانش‌آموزان در دروسی مانند ریاضیات بیشتر شود.

 


بعضی‌ها جغدند، بعضی‌ها مرغ

تقریبا 10 درصد از مردم خوابی مشابه با مرغ و خروس دارند. آن‌ها خیلی زود به رختخواب می‌روند و صبح‌ها هم زود از خواب بیدار می‌شوند. بعضی دیگر هم مانند جغدها زندگی می‌کنند و دوست دارند تا ساعت‌ها بعد از نیمه شب بیدار بمانند و صبح روز بعد با ساعت زندگی خانه خود کلنجار بروند. بقیه مردم هم حالتی بینابین دارند و رفتارهایی حد وسط این دو گروه از خود نشان می‌دهند. بعضی از مردم اصولا برای زندگی صبح آفریده نشده‌اند. آن‌ها هنگام صبح احساس گیجی، کندی، بداخلاقی و کم‌تحرکی دارند که این حالت‌ها می‌تواند تا 2ساعت و حتی بیشتر ادامه پیدا کند. اما بعضی دیگر مانند فنر از رختخواب خود بلند می‌شوند و سراغ کارهای خود می‌روند. دانشمندان معتقدند، این تفاوت‌ها کاملا کار ژنتیک است و شما می‌توانید مشابه آن‌ها را در بین پدر و مادرها و فرزندان آن‌ها ببینید. ایده‌آل‌ترین حالت برای هر شخص این است که بتواند زندگی و کار خود را با این خصوصیات ژنتیک تنظیم کند. برای مثال افرادی که خواب‌شان مانند جغدهاست در مشاغلی مانند نگهبانی در شب، پرستاری، پذیرش هتل‌ها و مانند آن‌ها موفق‌تر هستند و در عوض گروه دیگر باید به‌دنبال مشاغلی باشند که صبح زود آغاز می‌شوند.

 


آفتاب را فراموش نکنید

تقریبا همه انسان‌ها روز فعال هستند. این بدان معناست که آنها هنگام شب می‌خوابند و هنگام روز به کار و فعالیت می‌پردازند. همه ما یک سیستم تنظیم‌کننده 24 ساعته داریم که احساس خواب‌آلودگی یا شادابی و فعالیت را در بدن ما تنظیم می‌کند. به‌طور طبیعی این سیستم براساس طلوع و غروب آفتاب تنظیم می‌شود. گیرنده‌های حساس نوری که در داخل چشم انسان قرار گرفته‌اند به‌طور مرتب پیام‌هایی را به مغز و ساعت بدن می‌فرستند تا آن را تنظیم کنند. در نهایت شگفتی این سلول‌ها حتی در افراد نابینا هم فعال هستند. به همین دلیل است که افراد نابینا هم می‌توانند ساعت بدن خود را تنظیم کنند و هنگام پایان یافتن روز احساس خستگی به سراغ آن‌ها هم می‌آید. اگر شما هم مانند بسیاری دیگر از مردم هنگام خوابیدن یا بیدار شدن مشکل دارید، ضروری است که زمانی از روز خود را در بیرون از خانه سپری کنید. زمانی که شما به نور خورشید نگاه می‌کنید، درست مانند آن است که بدن‌تان به یک ساعت دیواری نگاه می‌کند تا کارهای روزانه خود را تنظیم کند. در حقیقت ساعت بدن می‌تواند با نگاه کردن به نور آفتاب خود را با وقت محلی منطقه‌ای که شما در آن به سر می‌برید تنظیم کند. حال می‌توان توضیح داد که چرا بدن شما بعد از وارد شدن به یک کشور دیگر به راحتی خود را با ساعت آن‌جا تنظیم می‌کند و حتی با وجود اختلاف ساعت، شما در آن کشور هم راس ساعتی که به آن عادت کرده‌اید از خواب بیدار می‌شوید. یکی از مشکلات زندگی امروزی این است که بسیاری از ما به اندازه کافی از نور خورشید بهره نمی‌گیریم. به خصوص در فصل زمستان مجبورید در تاریکی از خواب بیدار شده و به سرکار بروید. تعداد زیادی از ما با مترو به سر کار می‌رویم و در محیط کار نیز تا تاریک شدن هوا در یک اتاق به سر می‌بریم. هنگام شب هم در تاریکی به خانه باز می‌گردیم و به این ترتیب فقط چند دقیقه در معرض نور خورشید قرار می‌گیریم. همین موضوع باعث کاهش ساعت خواب به‌خصوص در افراد مسن‌تر می‌شود. برای آن‌که بدن بتواند خود را تنظیم کند، شما هر روز باید حداقل بین یک تا 2 ساعت در معرض نور خورشید باشید

 

 

admin بازدید : 95 یکشنبه 21 مهر 1392 نظرات (0)

 

 

 

 

 

دانشمندان ایرانی موسسه مهندسی الهام گرفته از زیست‌شناسی ویس و همکارانش در دانشگاه هاروارد توانسته‌اند اولین چسب قابل برنامه‌ریزی جهان با دی‌ان ای را تولید کنند که به خودمونتاژی سازه‌های پیچیده کمک خواهد کرد. شیوه خودمونتاژی محققان با دکتر علی خادم حسینی، عضو هیات علمی موسسه ویس و مجید قدوسی، دستیار پژوهش این موسسه می‌تواند به حل یکی از چالش‌های اصلی در مهندسی بافت کمک کند.مهندسی بافت شامل پرورش مجدد بافت انسان با تزریق اجزای ریز به بدن است که سپس به شکل چارچوبهای زیست تجزیه‌پذیر بزرگتر و با ساختار پیچیده در محل آسیب خود را مونتاژ می‌کنند.کلید این خود مونتاژی تولید اولین چسب قابل برنامه‌ریزی جهان بوده است. این چسب از دی‌ان‌ای ساخته شده و تکه‌های خاصی از یک ژل پر از آب را که فقط به یکدیگر می‌چسبند، هدایت می‌کند.

 


ادامه مطلب

 

 

 

 

کتاب شیمی 3 چاپ 92 با تغییرات بسیار بیشتر نسبت به شیمی 2 ارائه شده است. برای دریافت فایل هر دو کتاب اینجا را کلیک کنید.

 

 

 

 

 

 

 

محققان دانشگاه واشنگتن موفق به تولید نمونه اولیه‌ای از دستمال کاغذی هوشمند شده‌اند که قادر به شناسایی پاتوژن‌های چندگانه در بینی است.در حال حاضر کیت‌های تشخیصی با قابلیت جمع‌آوری و آنالیز نمونه خون و بزاق توسعه یافته‌اند؛ نسل آینده دستگاه‌های تشخیصی به شکل دستمال کاغذی می توانند زمان تشخیص بیماری های مختلف را بطور چشمگیری کاهش دهند.

 


ادامه مطلب

 

دانلود کتاب الکترونیکی شیمی 4

ساسان جوادی

 

 

 

 

کتاب الکترونیکی شیمی 4 توسط امیراعظمی دبیر شیمی شهرستان گرگان تالیف شده است. این کتاب حاصل سالها تدریس در دروس شیمی دبیرستان و پیش دانشگاهی است


 


ادامه مطلب

 

 

 

 

 

تیم المپیاد شیمی ایران در چهل و پنجمین دوره المپیاد جهانی دانش‌آموزی شیمی در بین 77 کشور جهان موفق به کسب رتبه هفتم شدند.بهزاد صولتیان، مدیر روابط عمومی و بین‌الملل باشگاه دانش‌پژوهان جوان گفت: تمامی اعضای تیم المپیاد شیمی جمهوری اسلامی ایران شامل مهدی یارامانی تهرانی و آریا امین الرعایا از شهر تهران، هیربد حیدری از استان همدان و اشکان خاوران از استان فارس در این رقابتها موفق به کسب نشان نقره شدند.وی خاطرنشان کرد: چهل و پنجمین دوره المپیاد جهانی دانش‌آموزی شیمی طی روزهای بیست و چهارم تیرماه تا دوم مرداد ماه جاری به میزبانی شهر مسکو روسیه برگزار شد که در پایان این رقابت علمی تیم‌های چین، کره و تایوان به ترتیب حائز رتبه های اول تا سوم شدند.تیم المپیاد دانش‌آموزی شیمی ایران سال گذشته با کسب یک نشان طلا و سه نشان برنز در جایگاه هشتم چهل و چهارمین دوره المپیاد جهانی شیمی ایستاده بود.

 

 

 

 

 

 

 

یک تیم انگلیسی از ثبت رکورد جدید جهانی سرعت خودرو الکتریکی سبک وزن با 328.6 کیلومتر در ساعت خبر داده است این خودرو که توسط شرکت فناوری‌های مسابقه درایسون تولید شده، رکورد قبلی 281.6 را که در سال 1974 ثبت شده بود در پایگاه نیروی هوایی رویال در یورکشایر شکست.

 


ادامه مطلب

 

 

 

 

 

شرکت خودروسازی رنو فرانسه از خودرو جدید تمام برقی دوستدار محیط زیست با پوشش ال‌ای‌دی‌ رونمایی کرد.بخش داخلی خودروی برقی Twin'Z با چراغ‌های بیومتریک LED‌ پوشش داده شده است که نمای خیره کننده‌ای در تاریکی ایجاد می‌کند.در این خودرو از فناوری تازه و منحصر به فردی استفاده نشده است.Twin'Z قادر به پیمودن مسافت‌های کوتاه (حدود 160 کیلومتر) با سرعت حداکثر 128 کیلومتر در ساعت است.

 

 

 


ادامه مطلب

 

 

 

 

 


دانشمندان دانشگاه فناوری وین موفق به مشاهده و توضیح رقص اتم‌ها شدند. اتم‌های سطوح اکسید آهن فقط هنگامی که شریک مولکولی مناسب‌شان را می‌یابند، شروع به رقص در عرض سطح می‌کنند.دانشمندان موفق به فیلمبرداری از رقص اتم‌ها شدند و ثابت کردند که منوکسیدکربن شریکی است که مسؤول این حرکت سریع است.فیلم‌های آن‌ها نشان می‌دهد که این حرکت مستقیما به خوشه‌بندی می‌انجامد. خوشه‌بندی اثری است که آسیب بزرگی به کاتالیزورها می‌رساند.

 

 

 


ادامه مطلب

 

خطر خشک کن های برقی برای سلامتی

ساسان جوادی

 

 

 

 

دستمال کاغذی دست ها را با سرعت و کیفیت بهتری نسبت به خشک کن های برقی خشک می کند و مانع از انتقال آلودگی و میکروب ها می شود و بهداشتی تر است.در حالی که اهمیت شستن دست ها بر کسی پنهان نیست اما اگر همین دست های شسته به خوبی خشک نشود دیگر مزیت تمیزی ندارد. دلیل این امر این است که دستان خیس و مرطوب بهتر از دستان خشک آلودگی و میکروب ها را انتقال می دهند.اکنون پژوهشگران دانشگاه وست مینستر  12 مطالعه را مورد بررسی قرار داده و دریافتند دستمال کاغذی در ایجاد دست های پاکیزه و سلامت رتبه برتر است. یکی از این مطالعات نشان داد دستمال کاغذی پس از 10 ثانیه، 96 درصد، دستها را خشک می کند.

 


ادامه مطلب

 

 

 

 

 

برج مسکونی پورشه در میامی با کمک سه آسانسور شیشه ای، امکان انتقال خودرو به پارکینگ اختصاصی داخل هر آپارتمان را فراهم می کند. این برج مسکونی 195 متری شامل 132 واحد مسکونی در 60 طبقه است که تا سال 2016 میلادی آماده بهره برداری می شود.در مرکز این برج سه دستگاه آسانسور شیشه ای در نظر گرفته شده است که خودروهای لوکس و راننده را بصورت مستقیم به پارکینگ اختصاصی هر واحد منتقل می کند.

 

 


ادامه مطلب

 

 

 

 

 

قطارهای سریع‌السیر ژاپن که با سرعت 500 کیلومتر در ساعت حرکت می‌کنند سری اول آزمایشات خود را انجام داده‌اند.این قطارهای شناور مغناطیسی از فناوری پیشرفته برای دستیابی به سرعتهای بسیار بالا بهره می‌برند.تیم طراح این عملیات قصد دارند مسیر ریلی بین توکیو تا اوساکا را تا سال 2045 آماده کنند که در نهایت کل کشور را از شمال به جنوب متصل خواهد کرد.قطارهای فوق سریع مغناطیسی از آهنربا برای بالا بردن واگن‌ها بر روی ریل استفاده کرده که نیاز به چرخ و بروز هر گونه اصطکاک را از بین می‌برد و در نهایت یک حرکت سریعتر و ساکتتر را ارائه می‌کند.

 

 


ادامه مطلب

 

تولید الکتریسیته از رنگ سیاه

ساسان جوادی

 

 

 

 

 در گذشته نقاشی تنها یک هدف ساده داشت؛ تغییر دادن رنگ اشیا. اما هرچه به سمت آینده پیش می‌رویم کاربردهای بیشتری برای اشیای قدیمی ایجاد می‌شود. برای مثال در حال حاضر رنگ‌هایی ایجاد شده‌اند که قادر به جذب بوی بد اتاق هستند. اما محققان انگلیسی موفق به ایجاد رنگی شده‌اند که الکتریسیته تولید می‌کند. این رنگ غیر سمی جدید که نامش Bare Paint است در دمای اتاق به راحتی خشک می‌شود. این رنگ که توسط دانشجویان کالج سلطنتی هنر انگلستان ایجاد شده است کاربردهای زیادی دارد؛ از کاربردهای هنری تا کاربردهای عملی. با داشتن کلید برق روی کاغذ، داشتن تابلوهای سخنگو غیر منتظره نخواهد بود.  


 


ادامه مطلب

 

 

 

 

 

تیمی از محققان با الهام از گوش‌های حساس گونه‌ای مگس، میکروفون جدیدی را طراحی کرده‌اند که عملکرد شنودی بهتری را در مقایسه با سمعک‌های موجود دارد.رونالد مایلز، پروفسور مطرح مهندسی مکانیک در دانشگاه بیرمنگهام، شنوایی نوعی حشره به اندازه مگس خانگی به نام Ormia ochracea را مطالعه کرده است. این مگس بومی جنوب شرق ایالات متحده امریکا و امریکای مرکزی است.برخلاف دیگر مگس‌ها، Ormia ochracea دارای پرده گوشی است که فشار صوت را درست مانند گوش‌های انسان حس می‌کند و بسیار خوب می‌شنود.

 


ادامه مطلب

 

 

 

 

 

دانشمندان موفق به طراحی پیچیده‌ترین رایانه‌های زیستی جهان شدند.ابزار محاسباتی جدید که از لحاظ تکنیکی "مبدل مولکولی" (molecular transducer) خوانده می‌شود، قادر به پردازش داده، تبدیل کدبندی نتایج به کدبندی ژنتیکی خود بوده و سپس می‌تواند از آن‌ها در محاسبات بعدی استفاده کند.

 


ادامه مطلب

 

هشتمین کنفرانس آموزش شیمی ایران

ساسان جوادی

 

 

 

هشتمین کنفرانس آموزش شیمی ایران در تاریخ 6 و 7 شهریور 92 در سمنان برگزار می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت همایش مراجعه کنید.

 

 

زنبورهایی که مین‌ها را از پنج کیلومتری پیدا می‌کنند!

 

 

 

 

 

دانشمندان کرواسی اخیرا از گروه زنبورهای ویژه رونمایی کرده‌اند که می‌توانند بمبهای دفن شده را از فاصله پنج کیلومتری شناسایی کنند.این زنبورها با تغذیه یک محلول شکر غیر قابل مقاومت مخلوط با بوی مواد منفجره تربیت شده‌اند.کارشناسان سالها برای تربیت و تکمیل این شیوه تعلیم وقت گذاشته‌اند.در این روش، یک زنبور عسل در یک سو قرار گرفته و چندین نقطه تغذیه برای این زنبورها در اطراف چادر چیده می‌شود. 

 


ادامه مطلب

 

 

 

 

 

محققان دانشگاه تگزاس موفق به ساخت شنل نامرئی کننده فوق نازک جدیدی شده‌اند که می‌تواند اجسام سه بعدی را در برابر میکرو امواج محیط طبیعی نامرئی کند. تاکنون بیشتر شنل‌های نامرئی‌کننده بسیار بزرگ، سنگین و رو میزی بودند که تعبیر غلطی برای واژه شنل محسوب می‌شدند؛ اما دستاورد جدید دانشمندان با ضخامت 166 میکرومتر می‌تواند اجسام سه بعدی را از تمام جهات و از هر موقععیت مشاهده در محیط طبیعی آنها پنهان کند.بیشتر پوشش‌های نامرئی‌کننده از متامواد استفاده می‌کردند اما در این پوشش جدید از مواد رایج استفاده شده است. 

 


ادامه مطلب

 

 

 

 

 

نخستین ساختمان زیستی جهان با نمای بیوراکتور حاوی ریز جلبک در هامبورگ‌ آلمان افتتاح شد. در این ساختمان پنل های شیشه ای بیوراکتورهایی حاوی ریز جلبک بکار رفته اند؛ این جلبک ها با تولید زیست توده و گرما بعنوان منبع انرژی تجدیدپذیر در ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند.این سیستم بطور همزمان یک عایق مناسب گرمایی و صوتی برای ساختمان ایجاد می کند.



 


ادامه مطلب

 

 

 

 

 

دکتر جمشید فتحی کلجاهی، عضو وابسته گروه علوم مهندسی فرهنگستان علوم و استاد بازنشسته مهندسی شیمی دانشگاه شیراز درگذشت.فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی در اطلاعیه ای درگذشت شادروان دکتر جمشید فتحی کلجاهی را به اعضای فرهنگستانها، جامعه علمی و دانشگاهی کشور و خانواده ایشان تسلیت گفته است.دکتر فتحی کلجاهی در سال 1326 در کلجاه متولد شد. وی تحصیلات کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری را در ایالات متحده امریکا طی کرد و در سال 1357 موفق به اخذ درجه دکترای تخصصی مهندسی شیمی شد و در همان سال به ایران بازگشت و در دانشگاه شیراز مشغول به خدمت شد. 

 


ادامه مطلب

ادی

 

 

 

 

تیمی از مدیران اجرایی یک شرکت خودروسازی، سریعترین خودروی کاملا برقی اسپورت جهان را با سرعت 249 کیلومتر در ساعت رونمایی کردند. خودروی SP:01 شرکت دترویت الکتریک سریعترین خودروی برقی جهان بوده که می‌تواند 305 کیلومتر را با یکبار شارژ طی کند.این خودرو قرار است با خودروی تسلا رودستر میلیاردر معروف، الون موسک مسابقه بدهد اگرچه از هم اکنون برتری آن آشکار است چرا که رکورد سرعت تسلا تنها 201 کیلومتر بر ساعت بوده است.

 


ادامه مطلب

 

ربات امداد هوایی محققان ایرانی برای نجات غرق شدگان در دریا

ادی

 

 

 

 

تیمی از محققان جوان ایرانی ربات امداد هوایی «پارس» را با هدف نجات افراد در حال غرق شدن در نزدیکی مناطق ساحل طراحی کرده اند. هواپیماهای بدون سرنشین از قابلیت پرواز در شب و استفاده در مأموریت های شناسایی طولانی پرواز برخوردار هستند، اما محققان بدنبال توسعه عملکردهای پهپادها برای «امین ریگی» مدیر لابراتوار RTS‌ در تهران با همکاری سعید طالبی، مسعود نوروزی، حسین صفری، مجید سعیدی و امین میرآخورلی طرح ربات امداد هوایی «پارس» را ارائه کرده اند؛ هدف اصلی طراحی این ربات، نجات افراد در حال غرق شدن در نزدیکی خطوط ساحلی بویژه در حوزه دریاچه خزر عنوان شده است.

 


ادامه مطلب

 

سوالات آزمون دکتری شیمی 92- گرایش شیمی فیزیک

ادی

 

 

 

برای دانلود دفترچه اختصاصی  آزمون دکتری شیمی 92- گرایش شیمی فیزیک به ادامه مطلب بروید.

 

 

پاورپات

ادی

 

 

 

پاورپات یک راه جدید برای بدست آوردن الکتریسیته است.این وسیله انرژی حرارتی را به صورت مستقیم به برق تبدیل می کند و جهت شارژ هر نوع وسیله یو اس بی مانند موبایل،آی پد و.... مناسب است.



 


ادامه مطلب

 

 

 

 

 

سه فضانورد برای نخستین بار با استفاده از یک مسیر میانبر رهسپار ایستگاه فضایی بین‌المللی شدند و در کمتر از شش ساعت از پایگاه فضایی بایکنور قزاقستان به ایستگاه مدارگرد رسیدند.این مسیر سریع‌السیر که برای اولین بار برای انتقال فضانوردان به ایستگاه فضایی مورد استفاده قرار گرفته است زمان همیشگی این سفر را حدود 45 ساعت کاهش داد و به کریس کاسیدی، فضانورد امریکایی و پاول وینوگرادوف و الکساندر میسورکین، فضانوردان روس اجازه داد تا ماموریت 5.5 ماهه خود را به سرعت آغاز کنند.

 


ادامه مطلب

 

 

 

 

 

دانشمندان دانشگاه استنفورد در دستاوردی جدید که می‌تواند منجر به ساخت دستگاههای زیست‌تجزیه‌پذیر مبتنی بر سلول زنده با قابلیت شناسایی تغییرات در محیط شود، موفق به ساخت یک رایانه زیستی شده‌اند که درون سلولهای زنده کار می‌کند.دانشمندان در این دستاورد خود یک ترازیستور از دی‌ان‌ای و آر‌ان‌ای موسوم به «ترانسکریپتور» ساخته‌اند که به کنترل جریان آنزیم پلیمراز آران‌ای در کنار دی‌ان‌ای در یک سلول می‌پردازد.

 


ادامه مطلب

 

فیلمی بسیار جالب در مورد مرکز ثقل و تعادل

ادی

 

 

 

برای دانلود فیلم اینجا را کلیک کنید.

منبع : olooms.ir

 

 

 

ذره پروتون در حال آب رفتن است؟

ادی

 

 

 

یک تیم بین‌المللی از دانشمندان با اندازه‌گیری دقیق پروتون دریافتند که این ذره در حال کوچکتر شدن است.این محققان پی بردند که قطر این ذره ۰٫۸۴۰۸۷ فمتومتر بوده که حدود چهار درصد کوچکتر از قطر پذیرفته شده ۰٫۸۷۶۸ فمتومتر است.هر فمتومتر برابر با یک میلیارد میلیاردم متر بوده که برای نمایش کوچک بودن آن باید گفت که طول موج پرتو گاما ۱۰۰ برابر طولانی‌تر است.اگراین اندازه کوچکتر درست باشد، باید مشکلی در درک فیزیکدانان از الکترودینامیک کوانتومی وجود داشته باشد که چگونگی تعامل نور و ماده را کنترل می‌کند.

 


ادامه مطلب

 

 

 

 

 

سایت الف در یادداشتی عملکرد مدارس ایرانی خارج کشور را در جذب دانش‌آموز ناموفق ارزیابی کرده و به دلایل این مساله پرداخته است.مدارس ایران در خارج از کشور می‌توانند با حمایت خانواده‌های کارمندان مامور دولت، خانواده‌هایی که به صورت موقت به خارج از کشور عزیمت می‌کنند و یا دوستداران سیستم اموزشی ایران زمینه‌ساز تحکیم و ترویج فرهنگ و زبان ایران اسلامی در بین ایرانیان مقیم خارج و حتی سایر اقوام و ملل نیز باشند، که متاسفانه به دلیل چالشهای عدیده نتوانسته اند ماموریتهای اساسی خود را به عرصه ظهور برساند و علی‌رغم هزینه میلیونها دلار در سال تامین‌کننده نظر ایرانیان و مسئولان محترم نظام جمهوری اسلامی نیستند.

 


ادامه مطلب

 

تولید نانوسیم‌های کربنی با ابعاد بسیار کوچک

ادی

 

 

 

 

یک تیم تحقیقاتی موفق شد نانوسیم‌هایی با پیکربندی الماسی درون نانولوله کربنی ایجاد کند.نانومواد کربنی دارای ویژگی‌های منحصر به‌فردی هستند که موجب می‌شود از آنها برای حوزه‌های مختلف استفاده کرد برای مثال می‌توان از این مواد در تولید قطعات الکترونیکی، مولد‌های انرژی و مصالح ساختمانی سبک استفاده کرد.اخیرا مقاله‌ای تحت عنوان "Evidence of Diamond Nanowires Formed inside Carbon Nanotubes from Diamantane Dicarboxylic Acid" در نشریه Angewandte Chemie به چاپ رسیده است که در آن محققان یک تیم تحقیقات بین‌المللی موفق شدند فرآیند جدیدی ارائه کنند که می‌توان با استفاده از آن نانوسیم‌های کربنی ویژه‌ای را تولید کرد. 

 


ادامه مطلب

 

زهر زنبور، قاتل ویروس ایدز

ادی

 

 

 

 

ورود سم حشرات به بدن می‌تواند آسیب‌زا یا حتی کشنده باشد اما محققان اخیرا دریافته‌اند که در زهر زنبور ماده‌ای وجود دارد که می‌تواند با قرارگرفتن در یک کپسول نانو به جنگ ویروس HIV برود.امید می‌رود که با ساخت ژلی از این نانوذرات بتوان از ورود HIV به بدن جلوگیری کرد.جزئی از زهر زنبور با بسته‌بندی در حباب‌های بسیار کوچک می‌تواند HIV را ضربه فنی کند! دانمشندان با آزمایش سیستم ارسال در بشقاب‌های آزمایشگاهی گزارش می‌دهند که این نانوذرات به ویروس می‌چسبند و بدون تخریب سلول‌ها، آن را نابود می‌کنند؛ فناوری که شاید روزی با آزمون‌های بیشتر از ابتلا به HIV در بعضی افراد جلوگیری کند.

 


ادامه مطلب

admin بازدید : 106 یکشنبه 21 مهر 1392 نظرات (0)

                  تصاویری رویایی و بی نظیر از مناظر پاییزی در مناطق جنگلی

 تصاویری رویایی و بی نظیر از مناظر پاییزی در مناطق جنگلی   تصاویری رویایی و بی نظیر از مناظر پاییزی در مناطق جنگلی   

منبع: فان برتر


ادامه مطلب
[ شنبه بیستم مهر 1392 ] [ 22:50 ] [ گردآورنده :ساسان جوادی  و ........ ]

پروتئین سرکوبگر ساعت بدن شناسایی شد


به گزارش سرویس پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، گردش زمین باعث به وجود آمدن یک ریتم روزانه‌ در تمامی موجودات روی زمین می‌شود. در انسان‌ها این ریتم روزانه، همان ساعت بدن است که با تاثیر بر مغز، روندهای اساسی بدن مانند خواب و بیداری، تغذیه و متابولیسم را تحت کنترل دارد.


ادامه مطلب
[ شنبه بیستم مهر 1392 ] [ 22:31 ] [ گردآورنده :ساسان جوادی  و ........ ]
چشم، بازوی مغز در شنوایی 

 

به گزارش ایسنا، این یافته‌ها نشان می‌دهد ابزارهای شنوایی مصنوعی و نرم‌افزار تشخیص صدا می‌توانند از یک دوربین و نه فقط میکروفون بهره ببرند.

برای نخستین بار دانشمندان موفق شدند سیگنال شنیداری موجود در مغز را به آنچه شخص می‌گوید شنیده، مرتبط کنند، در حالی که آنچه وی واقعا می‌شنید، متفاوت بود


ادامه مطلب
[ شنبه بیستم مهر 1392 ] [ 22:28 ] [ گردآورنده :ساسان جوادی و ........ ]
سکته مغزی خاموش، عامل فراموشی سالخوردگان

 

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که سکته‌های مغزی خاموش عامل بروز فراموشی در افراد سالخوردگان است.

 به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی فارس به نقل از پایگاه خبری هلث دی نیوز آمریکا، پژوهشگران دانشگاه کلمبیا دریافتند: سکته‌های مغزی خاموش که ممکن است هیچ گونه عوارض قابل ملاحظه ای نداشته باشد و باعث مرگ گروهی از سلولهای مغزی شود، چه بسا در پس پرده بروز فراموشی در افراد سالخورده است.

آدم بریکمن، مسئول این تحقیقات گفت: از جنبه‌های جدید این تحقیقات درباره فراموشی در افراد مسن این است که این تحقیقات، سکته‌های خاموش و تحلیل مغز را همزمان مورد بررسی قرار داده است.


ادامه مطلب
[ شنبه بیستم مهر 1392 ] [ 22:24 ] [ گردآورنده :ساسان جوادی  و ........ ]

اقسام ویتامین B

 
   

مقدمه

ویتامینها ترکیبات آلی غیر از قندها ، لیپیدها و پروتئینها هستند که در طبیعت توسط تک یاخته‌ها ، سلولهای گیاهی و پاره‌ای از جانداران تکامل یافته ساخته می‌شوند. چون سلولهای بدن انسان قادر به ساختن ویتامینها نیستند نیاز بدن به ویتامین باید از محیط زیست مرتبا و به مقادیر لازم توسط مواد غذایی تامین شود.

با اینکه ویتامینها نقش سازنده و تولید کننده انرژی را ندارند اهمیت آنها در انجام پدیده‌های حیاتی به اندازه‌ای است که فقدان یا کمبود هر یک از آنها موجب پیدایش اختلالات شدید در یک عضویا تمام بدن می‌گردد. ویتامینها به دو گروه محلول در آب و محلول در چربی تقسیم می‌شوند. ویتامینهای گروه B در گروه ویتامینهای محلول در آب قرار دارد. 
تصویر

ادامه مطلب
[ جمعه نوزدهم مهر 1392 ] [ 21:6 ] [ گردآورنده :ساسان جوادی  و ........ ]

نقشه برداری ژنتیکی ژنهای انسان

تصویر


ادامه مطلب
[ جمعه نوزدهم مهر 1392 ] [ 20:53 ] [ گردآورنده :ساسان جوادی  و ........ ]

 

رمز ژنتیکی تعداد نوکلئوتیدهایی است که برای ساختن یک اسید آمینه لازم است. برای تعیین تعداد این نوکلئوتیدها آزمایشهای زیادی صورت گرفت و مشخص شد که تعداد نوکلئوتیدها برای ساختن یک اسید آمینه 3 عدد می‌باشد.

دید کلی

از سال 1953 که ساختار مولکولی DNA به صورت مارپیچ مضاعف مطرح شد و DNA به عنوان مرکز اطلاعات یاخته و نیز واسطه انتقال اطلاعات از نسلی به نسل دیگر یاخته‌ای مورد تاکید قرار گرفت. مساله اصلی چگونگی دخالت این مولکول در عملکردهای یاخته‌ای بود. از همان زمان این نظر قوت گرفت که سنتز پروتئینها مثل دیگر فرآیندهای زیستی یاخته‌ها تحت کنترل ماده ژنتیکی باشد.

پیشرفتهای حاصل نشان داد که عمل پروتئین سازی در واقع نوعی ترجمه است که طی آن زبان اطلاعاتی DNA و RNA به زبان اسیدهای آمینه تبدیل می‌شود. توالی اسیدهای آمینه بوسیله RNA پیک (mRNA) تعیین می‌شود و به عبارت دیگر رمز مربوط به اسیدهای آمینه بر روی mRNA قرار دارد. اما مشخص کردن این امر دشوار و حتی غیر ممکن بنظر می‌رسید زیرا هیچ روشی برای ایجاد ارتباط مستقیم بین رمز اسیدهای آمینه و mRNA وجود نداشت. 


آزمایش نیرنبرگ برای تعیین رمز اسید آمینه 
تصویر


رمز ژنتیکی (Genetic Code)

در بین RNA های مختلف فقط RNA پیک حاوی رمز ژنتیکی برای سنتز پروتئینها می‌باشد. بازهای سازنده RNA پیک فقط 4 نوع هستند در حالی که پروتئینها از 20 نوع اسید آمینه ساخته شده‌اند. بنابراین باید بین بازهای موجود در مولکول RNA پیک و اسیدهای آمینه رابطه‌ای وجود داشته باشد تا بتوان رمز 4 حرفی RNA پیک را به رمز 20 حرفی پروتئینها ترجمه کرد. اگر یک نوکلئوتید نماینده یک اسید آمینه فرض شود در این صورت فقط رمز ترجمه چهار اسید آمینه بدست می‌آید (41).

اگر دو نوکلئوتید برای یک اسید آمینه در نظر گرفته شود در این صورت رمز ترجمه 16 (42) اسید آمینه بدست می آید که البته با مقایسه 20 اسید آمینه کافی نیست. اگر 3 نوکلئوتید را رمز ترجمه یک اسید آمینه فرض کنیم در این صورت 64 (43) رمز برای 20 اسیدآمینه بدست می آید. رمز سه نوکلئوتیدی ، رمز بازهای سه گانه (Triplet) نامیده می شود. RNA حامل ، واسط بین اسیدهای آمینه و بازهای سه گانه RNA پیک در پروتئین سازی است. 



تصویر

آزمایش نیرنبرگ برای تعیین رمز اسید آمینه

برای این که بتوان مکانیسم بیوسنتز پروتئینها را مطالعه کرد. نخست باید مخلوط مناسبی از مواد مختلف داخل سلولی تهیه نمود و با افزایش اسیدهای آمینه رادیواکتیو در این محیط واکنشهای سنتز پروتئینها را روشن ساخت.نیرنبرگ 20 نمونه از این مخلوط تهیه کرد و به هر یک از این نمونه‌ها مقداری پلیمر اسید اوریدیلیک و تنها یکی از 20 اسید آمینه را به صورت رادیواکتیو افزوده و نمونه‌ها را در دمای 37 درجه سانتیگراد قرار داد، رسوب حاصل فقط حاوی اسید آمینه فنیل آلانین است. بنابراین رمز فنیل آلانین در پلی u وجود دارد و باز سه گانه مربوطه uuu است. نیرنبرگ با تکرار آزمایش و انتخاب پلیمرهای مصنوعی دیگر ، بازهای سه گانه ccc را برای رمزپرولین و AAA را برای لیزین تعیین کرد. 

روش شیمیایی شناسایی رمزهای سه گانه

نیرنبرگ و یکی از همکاران او به نام لدر با استفاده از روشهای شیمیایی تری‌نوکلئوتیدهای مختلفی را که ردیف بازهای آنها کاملا معلوم بود تهیه نموده و آنها را به جای پلی‌نوکلئوتیدهای مصنوعی در تجربه فوق مورد استفاده قرار دادند. به کمک این تجربیات دانشمندان فوق به این نتیجه رسیدند که هر باز سه گانه بر روی ریبوزوم قرار گرفته و با یک RNA ناقل که حامل اسیدهای آمینه مربوط به این باز سه گانه است پیوند می‌یابد. این ترکیب را می‌توان با روش صاف کردن روینیترات سلولز ، به صورت خالص جدا ساخته و اسید آمینه و باز سه گانه موجود در آن را تعیین کرد و رمز مربوطه را شناخت. 


تصویر

رابطه رمز ژنتیکی با سنتز پروتئینها



ادامه مطلب
[ جمعه نوزدهم مهر 1392 ] [ 18:35 ] [ گردآورنده :ساسان جوادی  و ........ ]

مقدمه

ویتامین E

ویتامین E یکی از ویتامینهای محلول در چربی است. دلیل شهرت ویتامین E خاصیت آنتی اکسیدان آن است. که عبارتست از کاهش عوامل شیمیایی مخربی که در اثر استرسهای فیزیولوژیکی و محیطی در خون بوجود آمده است. این خاصیت در ویتامین E و ویتامین C موجود است. کسانیکه در مشاغل پراسترس فعالیت دارند، کسانی که به بیماریهای مزمن مبتلا هستند و یا دچار صدمات کلی شده‌اند از جمله افرادی هستند که به این ویتامین توجه بسیاری نشان می‌دهند. این ویتامین در عملکرد کلیه سلولها موثر است از این رو کمبود آن عوارض زیادی را در پی خواهد داشت.




تصویر

تصویر

عملکرد ویتامین E در برابر بیماریها

ویتامین E یک آنتی اکسیدان است. این ویتامین در لایه چربی دیواره سلول و در داخل سلول قرار دارد و از بروز تخریب در دیواره سلول جلوگیری می‌کند. همین عملکرد ویتامین E است که از بروز تخریب داخل عروق و سکته‌های قلبی جلوگیری می‌کند. کمبودهای غذایی بر ذخیره آن در بدن موثر است. کمبود آن در بیماریهای قلبی بیشتر دیده شده است. بررسی اثرات آنتی اکسیدان E در بسیاری از شرایط تخریبی چون پیری ، آلودگی هوا ، استرسهای محیطی ، سرطان ، بیماریهای قلبی ، آب مروارید ، دیابت و عفونت در حال انجام است

منابع ویتامین E

ویتامین E تنها توسط گیاهان تولید می شود. در برگها و دانه‌ها ، خصوصا روغنهای گیاهی موجود است و میزان مورد نیاز روزانه آن در بدن 7 تا 9 میلیگرم می‌باشد. با مصرف روزانه سبوس گندم ، آفتابگردان ، بادام ، ذرت و زیتون می‌توانید میزان زیادی ویتامین E دریافت کنید. میزان مصرف از این مواد غذایی باید در حد نیاز باشد. مثلا مصرف روزانه 2 قاشق غذاخوری روغن آفتابگردان بدون اینکه حرارت ببیند نیاز شما را برآورده می‌سازد. 



 

اثرات کمبود ویتامین E

اثرات کمبود ویتامین E در اعصاب ، عروق و اندامهای تولید مثلی مشخص می‌شود. البته 5 تا 10 سال طول می‌کشد تا ذخائر بدنی این ویتامین تمام شود و علائم پایان یافتن ذخیره آن در بدن ، عدم پاسخگویی به محرکهای محیط ، ضعف عضلات ، عدم توانایی در حفظ تعادل و اختلال در بینایی است. البته کمبود در این حد در افرادی که مشکلات هضم و جذب چربی داشته باشند بروز می‌کند. ولی بطور کلی چون ویتامین E در حفاظت از غشای سلول موثر است و در کمبود آن در مراحل اولیه ، جراحتهای سریع پوست مشاهده می‌شود. این ویتامین در سقط جنین در رحم اثر بسزایی دارد که در آزمایشات حیوانی نیز مشخص شده است. 
ادامه مطلب
[ جمعه نوزدهم مهر 1392 ] [ 18:29 ] [ گردآورنده :ساسان جوادی  و ........ ]

تقسیم میوز

مقدمه

تقسیم میوز شامل دو بخش میوز اول و میوز دوم است. در اثر تقسیم میوز ، گامتها بوجود می‌آیند. این تقسیم عموما قبل از تشکیل گامتها یا همزمان با تولید آنها صورت می‌گیرد. این فرایند سبب می‌شود که در موقع تشکیل تخم ، تعدادکروموزومها مضاعف نشود. تقسیم میوز در اندام تولید مثلی نر و ماده که محتوی سلولهای دیپلوئیدی مخصوصی است، صورت می‌گیرد. این سلولها دو تقسیم متوالی را طی می‌کنند، اما کروموزومها فقط یک بار مضاعف می‌شوند. از این تقسیم چهار سلول حاصل می‌آید که تعداد کروموزومهای هر یک نصف تعداد اولیه استتصویرتصویر 
ادامه مطلب
[ جمعه نوزدهم مهر 1392 ] [ 18:20 ] [ گردآورنده :ساسان جوادی  و ........ ]
 متابولیسم

 


مقدمه

یکی از ویژگیهای سیستمهای حیاتی اعم از گیاه یا جانور (تک سلولی و پرسلولی) داشتن توان متابولیسمی است که به فارسی سوخت و ساز گفته می‌شود. تحت این عنوان موضوعات متنوعی مورد مطالعه است. سلول دارای این توانایی است که فرایندهای انرژی خواه و انرژی زا را در شرایط سازگار به حیات انجام دهد. برای اینکار نیازمند مولکولهایی است که این واکنشها را انجام دهند که آنزیمها هستند. تحت عنوان متابولیسم دو گروه فرایند مورد بررسی قرار می‌گیرند: فرایندهای آنابولیسمی (Anabolism) و فرایندهای کاتابولیسمی (Catabolism)img/daneshnameh_up/3/35/phothosynthesis.1.gifimg/daneshnameh_up/4/48/res.3.gif 

 


ادامه مطلب
[ جمعه نوزدهم مهر 1392 ] [ 18:18 ] [ گردآورنده :ساسان جوادی  و ........ ]
اسید نوکلئیک
  
   


اسید نوکلئیک یکی از ماکرومولکولهای زیستی است که وظیفه ذخیره اطلاعات ژنتیکی را در سلول بر عهده دارد. جایگاه اسیدهای نوکلئیک در هسته و سیتوپلاسم سلول است و از واحدهایی به نام نوکلئوتید ساخته شده‌اند.

نگاه اجمالی

نوکلئوتیدها اعمال متنوعی را در داخل سلول انجام می‌دهند. نوکلئوتیدها به عنوان زیر واحدهای اسیدهای نوکلئیک حامل اطلاعات ژنتیکی هستند. ساختمان هر پروتئین و نهایتا هر بیومولکول ، محصولی از اطلاعات موجود در توالی نوکلئوتیدی اسیدهای نوکلئیک سلول می‌باشد. توانایی ذخیره و انتقال اطلاعات ژنتیکی از نسلی به نسل بعد شرط اساسی زندگی است. توالی آمینو اسیدی هر پروتئین موجود در سلول و توالی نوکلئوتیدی هر مولکول RNA توسط توالی نوکلئوتیدی موجود در ساختمان DNA DNAسلول تعیین می‌گردد. قطعه ای از مولکول DNA که حاوی اطلاعات لازم جهت سنتز یک محصول بیولوژیک وظیفه‌دار نظیر پروتئین یا RNA است را یک ژن می‌گویند. در داخل سلولها دو نوع اسید نوکلئیک یافت می‌شود. 



تصویر

ساختار اسید نوکلئیک

اسیدهای نوکلئیک بسپارهایی (پلیمرهایی) با زنجیر طولانی و وزن مولکولی بالا متشکل از نوکلئوتیدها هستند. هرنوکلئوتید از قسمتهای زیر تشکیل شده است. 

انواع اسیدهای نوکلئیک

دو نوع اسید نوکلئیک وجود دارد. دزوکسی ریبونوکلئیک اسید (DNA) و ریبو نوکلئیک اسید (RNA). اختلاف اساسی بین این دو مولکول قندی است که مورد استفاده قرار داده‌اند. DNA حاوی دزوکسی ریبوز و RNA حاوی ریبوز است. پیشوند دزوکسی برداشتن یک اتم اکسیژن را نشان می‌دهد. اگر یک اتم اکسیژن ، از اتم کربن شماره 2 ریبوز برداشته شود، ساختار دزوکسی ریبوز بدست می‌آید. DNA بطور عمده در هسته سلول یافت می‌شود. در حالی که RNA بطور عمده در سیتوپلاسم یعنی در خارج هسته سلول است.

سه نوع عمده از RNA مشخص شده است. این سه نوع عبارتند از RNA پیک (mRNA) ، RNA ناقل (tRNA) ، و RNA ریبوزومی (rRNA). هر یک از آنها وزن مولکولی و ترکیب بازی خاص خود را دارد. RNAهای پیک ، معمولا از همه بزرگترند و وزن مولکولی آنها بین 25000 تا یک میلیون است. آنها 75 تا 3000 واحد مونو نوکلئوتید دارند. وزن مولکولی RNA های ناقل بین 23000 تا 30000 است و شامل 75 تا 90 واحد نوکلئوتیدند. RNA های ریبوزومی که وزن مولکولی آنها بین وزن مولکولهای mRNA و tRNA است حدود 80 درصد کل RNA سلول را تشکیل می‌دهند. 

ساختار RNA و DNA

مونومرهای RNA و DNA شامل یک قند ساده ، یکی از بازهای نیتروژنی و یک یا دو واحد اسید فسفریک هستند. نوکلئوتیدهای RNA و DNA از نظر ساختاری تنها در قند و یک باز متفاوت دارند. پلی نوکلئوتیدهایی با وزن‌های مولکولی تا چند میلیون شناخته شده‌اند. ردیف نوکلئوتیدها در زنجیر پلی نوکلئوتیدی ساختار نوع اول این زنجیر است. در زنجیر اسید نوکلئیک ، اتم کربن شماره 3 یک مولکول قند و اتم کربن شماره 5 مولکول قند بعدی توسط یک اتصال استر به مولکول اسید فسفریک متصل می‌گردد.

یکی از چهار بنیان مختلف باز نیتروژن‌دار جایگزین گروه OH اتم کربن شماره 1 هر مولکول قند می‌گردد. ساختار دوم DNA یک مارپیچ دوگانه است. دو زنجیر DNA به نحوی به یکدیگر پیچ خورده‌اند که بازها درون مارپیچ واقع شده‌اند. ساختار از طریق پیوندهای هیدروژنیبین بازهای یک زنجیر و بازهای زنجیر دیگر به هم متصل شده‌اند. چهار بنیان باز موجود در DNA از تیمین (T) ، آدنین (A) ، گوانین(G) و سیتوزین (C). آدنین و تیمین یکدیگر را تکمیل می‌کنند.

موقعیت اتمها این امکان را فراهم می‌سازد تا دو پیوند قوی هیدروژنی بین A از یک زنجیر و T از زنجیر دیگر مارپیچ دو گانه بوجود آید. گوانین (G) و سیتوزین (C) به همین نحو همدیگر را تکمیل می‌کنند. بین این زوج باز سه پیوند قوی هیدروژنی تشکیل می‌شود. در هر نمونه DNA مقدار A و T و نیز G و C یکسان است. بازهایی که به یک زنجیر DNA متصل است بازهای متصل به زنجیر دیگر DNA را تکمیل می‌کنند. اگر یک A روی زنجیر 1 وجود داشته باشد، T روی زنجیر 2 مخالف آن خواهد داشت و اگر یک T روی زنجیر 1 وجود داشته باشد، A روی زنجیر 2 مخالف آن وجود خواهد داشت. همین نحوه جفت شدن بین C و G روی می‌دهد.

دو جفت پیوند هیدروژنی تقریبا طول یکسان دارند. در نتیجه دو زنجیر مارپیچ دوگانه به یک فاصله از همدیگر قرار می گیرند. مولکولهای RNA به صورت تک رشته‌ای قرار دارند و فقط در بعضی از انواع آن هم در مواقعی خاص پیوندهای هیدروژنی در داخل یک زنجیره ایجاد می‌شود که می‌توان مولکول RNA ناقل را نام برد. 4 باز موجود در RNA عبارتند از: آدنین ، یوراسیل ، گوانین و سیتوزین



تصویر

عمل پلی نوکلئوتیدها

عمل پلی نوکلئوتیدها همانند سازی از اطلاعات سلولی موجود در هسته است. بطوری که شبیه ، شبیه را بوجود می آورد. گوناگونی ساختارهای نوع اول پلی نوکلئوتیدها تقریبا بی‌نهایت است و این گوناگونی امکان می‌دهد که اطلاعات بی‌نهایت گوناگون در ساختارهای مولکولی رشته‌های اسید نوکلئیک ثبت شود. آرایشهای گوناگون فقط چند باز متفاوت ساختارهای بسیار گوناگونی ایجاد می کند. امروزه باور دانشمندان این است که اطلاعات کد شده با همانند سازی DNA آغاز می‌شود و با سنتز پروتئین طبیعی و همچنین با سنتز بافتهای بدن ادامه می‌یابد. 

همانند سازی DNA

تقریبا تمام هسته‌های سلولهای موجود زنده شامل ترکیب کروموزومی یکسان است. این ترکیب همواره ثابت است. صرف نظر از اینکه در سلول ، مواد غذایی فراوان یا بسیار کم باشد. هر موجود زنده حیات خود را بصورت یک تک سلول با ترکیب کروموزمی یکسان آغاز می‌کند. درتولید مثل جنسی نیم یک کروموزوم از هر یک از والدین به آن می‌رسد. این واقعیتهای زیست شناختی ، خوب شناخته شده همراه با اکتشافهای اخیر درباره ساختارهای پلی نوکلئوتیدها ، دانشمندان را به این نتیجه‌گیری رسانیده است که ساختار DNA در حین تقسیم عادی سلول (میتوز - هر دو رشته) بطور کامل و در تقسیم سلولی سلولهای جنسی (میوز – یک رشته) فقط بطور نیمه کپیه می‌شود.

وقتی یاخته‌ای تقسیم می‌شود، دو زنجیر مارپیچ دوگانه DNA از همدیگر جدا می‌گردد. هر زنجیر به عنوان الگو برای سنتز زنجیر جدید و مکمل مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این فرآیند دو مارپیچ دوگانه یکسان بوجود می‌آید. هر مارپیچ دوگانه حاوی یکی از زنجیرهای مارپیچ دوگانه اصلی است. نوکلئوتیدهای موجود در محلول ، زنجیرهای جدید را تشکیل می‌دهند. باز یک نوکلئوتید با باز مکمل یک زنجیره DNA از طریق تشکیل پیوندهای هیدروژنی جفت می‌شوند. بنابراین ، نوکلئوتیدها به نحوی که توسط ترتیب بازها در زنجیر DNA تعیین می‌گردد منظم می‌شوند. زنجیرهای جدید که از نوکلئوتیدها تشکیل می‌شوند مکمل زنجیرهای DNA اصلی می‌باشند. همانند سازی DNA در هسته سلولصورت می‌گیرد. 

جهش (Mutation)

هر تغییری که در DNA یک یاخته ، تغییر در RNA پیکی که از آن تولید می‌شود و در نتیجه اختلال در پروتئین حاصل را به دنبال دارد جهش نامیده می‌شود. این تغییرات ممکن است سودمند ، زیان آور یا بی‌اهمیت باشد و از نسلی به نسل دیگر منتقل گردد. جهشها مسئولبیماریهای ژنتیکی از قبیل بیماری تی – ساکس ، کم خونی ، هموفیلی و کره هانتینگتون هستند. 


[ جمعه نوزدهم مهر 1392 ] [ 18:9 ] [ گردآورنده :ساسان جوادی  و ........ ]

گلیگوژنزgelicogehesis

زيست شناسي گناباد

[ جمعه نوزدهم مهر 1392 ] [ 18:1 ] [ گردآورنده :ساسان جوادی  و ........ ]
 
ترجمه یا بیوسنتز انواع پروتئین
تازه کردن چاپ
  --> (cached)


ترجمه روندی است که در آن از اطلاعات رمز شده در RNA برای ساختن پروتیئنها استفاده می‌شود.

مقدمه

پروتئینها از اتصال اسیدهای آمینه به یکدیگر از طریق پیوند پپتیدی بدست می‌آیند. تشکیل پیوند پپتیدی و قرار گرفتن ترتیب اسیدهای آمینه که برای هر پروتئین اختصاصی است، به سادگی امکان پذیر نیست. به همین دلیل می‌بایست در یاخته مکانیسم ویژه‌ای وجود داشته باشد که بتواند ویژگی پروتئینها را حفظ کند. بیوسنتز پروتئینها در واقع ترجمه ترتیب نوکلئوتیدی اسید نوکلئیک DNA در مولکول پروتئین است. انتقال اطلاعات از DNA به مولکول پروتئین بوسیله RNAها ، بویژه mRNA امکانپذیر است. بدین ترتیب برای هر پروتئین ، mRNA اختصاصی آن پروتئین وجود دارد.


تصویر



به عبارت دیگر هر پروتئین در روی DNA ، ژن اختصاصیدارد که اطلاعات آن ژن در mRNA رونویسی و در مولکول ترجمه می‌شود. در بیوسنتز پروتئینهایی که در ساختارشان بیش از چند اسید آمینه دارند، وجود یک مکانیسم سنتزی که در آن ترکیبات و عوامل بسیاری دخالت می‌کنند، الزامی است. این مکانیسم به یک سیستم رمز یاب نیاز دارد که بطور خودکار واحد اسید آمینه معینی را در موقعیت ویژه‌ای از زنجیره پروتئینی قرار می‌دهد. 

ترکیبات شرکت کننده در سنتز

RNA پیک (mRNA)

این RNA اطلاعات مربوط به پروتئین ویژه‌ای را از مولکولDNA می‌گیرد و به ماشین سنتز کننده پروتئین انتقال می‌دهد. در ترتیب نوکلئوتیدهای mRNA هر سه نوکلئوتید مجاور بیانگر رمز (کدون) اسید آمینه مشخص هستند و به همین جهت ترتیب نوکلئوتیدها در mRNA بیان کننده ترتیب اسیدهای آمینه در پروتئین است. هر اسید آمینه رمز مشخصی دارد. متیونین و تریپتوفان فقط یک رمز دارند، در حالیکه سایر اسیدهای آمینه واجد دو یا تعداد بیشتری رمز هستند. 

رمز میتونین همیشه AUG است که آغاز سنتز را در همه پروتئینها به عهده دارد. در یاخته‌های پروکاریوت و یوکاریوت ، در هر دو پروتئین سازی با میتونین آغاز می‌شود. پروتئینهایی که نخستین اسید آمینه آنها میتونین نیست، پس از آغاز میتونین آغازین از مولکول برداشته می‌شود. سه رمز UGA و UAA و UAG برای پروتئین رمز خوانی نمی‌کنند، بلکه رمزهایی هستند که پایان سنتز زنجیره پروتئین را بیان می‌کنند. 

RNA ناقل (tRNA)

tRNA ساختار سوم از نوع L دارد که در آن دو ناحیه پذیرنده و آنتی کدون آزادند و بقیه مولکول تاب خورده است. آنتی کدون (پاد رمز) شامل سه نوکلئوتید است که مکمل رمز ویژه‌ای از mRNA است. tRNA از ناحیه پذیرنده یک اسید آمینه اختصاصی را به خود متصل می‌کند.آنزیم اختصاصی به نام آمینو اسیل- tRNA- سنتتاز این عمل را انجام می‌دهد. در نتیجه برای هر اسید آمینه دست کم یک tRNA اختصاصی وجود دارد. ولی برخی از اسیدهای آمینه بیش از یک نوع tRNA دارند. 



تصویر

ریبوزومها

ریبوزمها که از اتصال RNA ریبوزومی با تعدادی پروتئین شکل می‌گیرند، شامل دو زیر واحد هستند که از نظر اندازه و نوع پروتئینها در یوکاریوتها متفاوت هستند. دو زیر واحد در حالت عادی از یکدیگر جدا بوده و در یاخته پراکنده‌اند. در حالی که با آغاز سنتز پروتئین ، دو زیر واحد به هم متصل شده و یک مجموعه را تشکیل می‌دهند. در روی ریبوزومها (هر دو زیر واحد) در جایگاه وجود دارد. جایگاه آمینو اسیل که با A نمایش داده می‌شود و جایگاه پپتیدیل که با P مشخص می‌شود. هنگامی که دو زیر واحد به هم متصل می‌شوند، جایگاهها به نحوی قرار می‌گیرند که کاملا بر همدیگر منطبق باشند. 

آنزیم پپتیدیل ترانسفراز یا پپتید سنتتاز

اتصال دو اسید آمینه به یکدیگر یا تشکیل پیوند پتیدی را کاتالیز می‌کند. 

عوامل آغازگر

این عوامل دراز کننده و پایان دهنده یا آزاد کننده زنجیره هستند. 

انرژی لازم

انرژی لازم در واکنشها بوسیله GTP تامین می‌شود. 

مراحل سنتز پروتئین(مراحل سنتز در پروکاریوتها)

آغاز سنتز

عواملی که در آغاز سنتز زنجیره پروتئین شرکت دارند، عوامل آغازگر خوانده شده و با علامت اختصاصی IF نشان داده می‌شوند. تا کنون سه نوع آغازگر IF1 , IF2 , IF3 شناسایی و مطالعه شده‌اند. رمز آغازگر سنتز در روی mRNA همیشه مربوط به اسید آمینه متیونین بوده و در پروکاریوتها این اسید آمینه حالت فرمیل دار متیونین است. رمز متیونین و یا فرمیل متیونین سه نوکلئوتید AUG است. در مرحله اول ، عامل IF3 به زیر واحد کوچک ریبوزوم متصل می‌گردد. 

سپس mRNA در روی آن طوری قرار می‌گیرد که رمز AUG در جایگاه P ریبوزوم واقع شود. پس از استقرار mRNA در جایگاه خود IF3 آزاد می‌گردد. در مرحله بعد عامل IF2 , GTP به tRNA فرمیل متیونین (fMet) متصل شده و مجموعا بر روی زیر واحد کوچک ریبوزوم که حامل mRNA نیز هست، انتقال می‌یابد. در این حالت زیر واحد بزرگ ریبوزوم به مجموعه فوق به نحوی متصل می‌شود که جایگاه P و A دو زیر واحد به یکدیگر منطبق شوند. 


تصویر

دراز شدن زنجیره

مرحله‌ای است که طی آن اسیدهای آمینه تشکیل دهنده زنجیره پروتئین مورد نظر ، یکی یکی با سوار شدن بر روی tRNA ویژه خود ، بر روی ریبوزوم انتقال می‌یابند و بین آن پیوند پپتیدی ایجاد می‌شود. در این فرآیند عوامل دراز کننده زنجیره شرکت دارند که با EFG و EFT نشان داده می‌شوند. ابتدا اسید آمینه دوم بر روی tRNA خود سوار می‌شود و عوامل GTP و EFG را به خود متصل می‌کند و مجموعه حاصل به جایگاه A ریبوزوم منتقل می‌شود. پس از اینکه tRNA کاملا در محل خود ثابت شد، EFT آزاد می‌شود و GTP به GDP و Pi تبدیل می‌گردد.

در مرحله بعد بین دو اسید آمینه که یکی در جایگاه P و دیگری در جایگاه A قرار دارد، پیوند پپتیدی تشکیل می‌شود. این عمل بوسیله آنزیم پپتیدیل ترانسفراز یا پپتیدیل سنتتاز کاتالیز می‌گردد. در این حالت حرکت ریبوزوم در روی mRNA در جهت 5--->3 به اندازه یک رمز ، موجب می‌شود که tRNA موجود در جایگاه p (که اسید آمینه خود را رها کرده) و tRNA پپتیدیل (که اسید آمینه را بر روی خود حمل می‌کند) از جایگاه A به P انتقال ‌یابد. این مرحله جابجایی نامیده می‌شود و انجام آن به عامل EFG نیاز دارد. جایگاه A که اکنون خالی شده ، برای پذیرش اسید آمینه سوم آماده می‌شود. اتصال واحدهای اسید آمینه به همین ترتیب پیش می‌رود تا اینکه ریبوزوم به انتهای رمز مربوط در روی mRNA برسد.

پایان سنتز زنجیره

پایان سنتز زنجیره پروتئین هنگامی است که ریبوزوم به رمزهای انتهایی روی زنجیره mRNA می‌رسد. در روی mRNA سه رمز پایانی UGA , UAG , UAA وجود دارند، که پایان سنتز زنجیره را اعلام می‌کنند. عواملی که در این مرحله شرکت دارند به نام عوامل آزاد کننده R3 و R2و R1 معروف هستند. اتصال این عوامل به رمزهای پایانی مربوطه ، باعث می‌شود که آنزیم پپتیدیل سننتاز به جای اینکه پیوند پپتیدی ایجاد کند، مولکول آب را به انتهای زنجیره انتقال دهد. در نتیجه مولکول پروتئین تازه سنتز شده در انتها به عامل COOH پایان می‌یابد و زنجیره آزاد می‌گردد و بلافاصله mRNA و سایر عوامل آزاد شده و دو زیر واحد ریبوزومها نیز از یکدیگر جدا می‌شوند. برای سنتز یک مولکول mRNA چندین ریبوزوم همزمان روی رشته قرار می‌گیرند و در پروتئین سازی شرکت می‌کنند. 

مباحث مرتبط با عنوان


[ جمعه نوزدهم مهر 1392 ] [ 17:29 ] [ گردآورنده : ساسان جوادی و ........ ]
خود درمانی در جانوران

 

 

آیا تا به حال سگ یا گربه‌ای را دیده‌اید که علف بخورد؟ سگ‌ها و گربه‌ها همانند وابستگان وحشی خود، ازجمله گرگ‌ها، ببرها و شیرها، گاهی علف می‌خورند. چرا این جانوران گوشت‌خوار گاهی به گیاه‌خواری روی می‌آورند؟ با شگفتی فراوان، هنوز پژوهشی گزارش نشده است که بتواند به این پرسش پاسخ کامل و روشنی بدهد. با وجود این، دانشمندان عقیده دارند گیاه‌خواری ممکن است نوعی روش خود درمانی در جانوران باشد.
دانشمندان رشته‌های گوناگون، در حال بررسی این احتمال هستند که گونه‌های زیادی از پرندگان، حشره‌ها و پستانداران، از گیاهان، خاک، حشره‌ها و قارچ‌ها به عنوان دارو بهره می‌گیرند و ازاین راه خود را در برابر بیماری‌های احتمالی محافظت می‌کنند (پیشگیری از بیماری) یا حالت ناخوشایندی را که دچار آن شده‌اند، آرامش می‌دهند
(درمان دارویی (اغلب دانشمندانی که در این زمینه‌ی علمی نوین پژوهش می‌کنند، باور دارند جانوران نمی‌توانند با تکیه بر نوعی خرد ذاتی دریابند، چه گیاهی برای آن‌ها سودمند است بلکه راهبردهای خوددرمانی مهارت‌های حیاتی هستند که انتخاب طبیعی آن را نیرو می‌بخشد.


ادامه مطلب
[ جمعه نوزدهم مهر 1392 ] [ 17:25 ] [ گردآورنده :مظاهر رحیمی و ........ ]
گردو و فوایدآن

 

 

http://images.wisegeek.com/walnuts-in-shell-partially-in-shell-and-shelled.jpg


ادامه مطلب
[ جمعه نوزدهم مهر 1392 ] [ 17:10 ] [ گردآورنده :مظاهر رحیمی و ........ ]

 

علوم زمین

کد کتاب: 
291/1
سال تحصیلی: 
92-93

دریافت فایل کامل کتاب: 
 

[ جمعه نوزدهم مهر 1392 ] [ 11:32 ] [ گردآورنده :مظاهر رحیمی و ........ ]
[ جمعه نوزدهم مهر 1392 ] [ 11:29 ] [ گردآورنده :مظاهر رحیمی و ........ ]
[ جمعه نوزدهم مهر 1392 ] [ 11:25 ] [ گردآورنده :مظاهر رحیمی و ........ ]
[ جمعه نوزدهم مهر 1392 ] [ 11:25 ] [ گردآورنده :ساسان جوادی  و ........ ]
[ جمعه نوزدهم مهر 1392 ] [ 9:38 ] [ گردآورنده :ساسان جوادی و ........ ]

اطلاعیه
مجله اینترنتی داش پیام‎

بنر مهمان
درباره ما
Profile Pic
سلام به همه ی جوان ها و ایرانیان عزیز.من این وبلاگ رو ساختم تا شما هر چیزی رو که میخواین از داخل وبلاگ ببنید و دانلود کنید.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • لینک دوستان
  • آهنگ جدید ایرانی
  • بزرگترین سایت موزیک ایران
  • فروشگاه اینترنتی خرید آسان
  • فروشگاه هاردی | خرید پستی
  • سایت غاوین
  • ستاره سرگرمی
  • سرگرمی داغ داغ+18
  • بروزترین سایت دانلود اهنگ ‏
  • جوک تو جوک
  • دانلود آهنگ شاد جدید ترانه و موسیقی شاد شاد شــــــاد
  • دانلودها
  • چت روم گرگانی ها
  • پاورپوینت های درسی
  • دانشگاه فرهنگیان
  • بانک نرم افزار شهرامام
  • حجت اسماعیلی
  • جوان پارسی
  • پــــَ نــــَ پــــَ . دنیایی طنز و شادی و دانلود رایگان
  • مطالب مفيد و سرگرمي
  • jam
  • فور یو طنز
  • اس ام اس | جوک 92
  • خرید اینترنتی
  • ژاوین(دانلود اموزش اخبار و ...)
  • اس ام اس
  • عینک آفتابی ریبن
  • گن لاغری مردانه اصل
  • تبادل لینک
  • گن لاغری مردانه اصل
  • مجــله اینتـــرنتـــی داش پیـــام
  • فروشگاه اینترنتی
  • قالب وبلاگ،ابزار وبلاگنویسی
  • سایت عاشقانه لاور فان
  • تبادل لينك
  • تبادل لینک
  • دانلود فارسی ایرانیان
  • جوان
  • رضا دیزاین
  • دانلود فایل صوتی دوبله برای فیلم و انیمیشن
  • وبتیک!یه انتخاب خش
  • سایت عاشقانه لاویر
  • بیا تو تک موزیک
  • موزال دانلود
  • ♥سایت عاشقانه لاویر ♥
  • خرید آموزش ویندوز 7
  • لینک سی | تبادل لینک رایگان
  • 98سافت
  • حامد نیمباز-محمد كياني
  • افزايش بازديد سايت و وبلاگ کاملا رايگان و واقعي
  • اس ام اس
  • جوان
  • کلبـــه تنهــــــــایی!!!
  • خرید آموزش دفاع شخصی
  • خريد عينك
  • گن لاغری
  • دانلود سریال جدید
  • قیمت روز خودروی شما
  • آخرین مطالب ارسال شده
  • نظرسنجی
    عملکرد وبلاگ رو چه طور میبینید؟
    شمارنده
    آمار سایت
  • کل مطالب : 56
  • کل نظرات : 18
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 140
  • آی پی امروز : 24
  • آی پی دیروز : 93
  • بازدید امروز : 100
  • باردید دیروز : 134
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 622
  • بازدید ماه : 563
  • بازدید سال : 11,569
  • بازدید کلی : 213,108
  • ساعت وبلاگ